Sikkerhedscenter
Tips og værktøjer til sikker leje og udlejning af feriebolig
Du er velkommen at kontakte os på support-cs@homeaway.dk
-
-
Velkommen!
Vi er stolte af at være verdens førende portal til udlejning af ferieboliger. Det er vi bl.a. blevet fordi vores feriegæster og udlejere har stor tillid til os og føler sig trygge ved den service vi tilbyder. Desværre kan alle online udbydere blive udsat for kriminelle, der vil bedrage andre, og det gælder også vores website.
Vi har derfor integreret beskyttelses- og sikkerhedsfunktioner på HomeAway.dk for at give dig størst mulig tryghed, når du lejer eller udlejer en feriebolig.
Ved at benytte disse funktioner og følge vores anvisninger i dette sikkerhedscenter, kan vi sammen sørge for at HomeAway er en sikker måde at leje eller udleje en feriebolig, så du kan nyde godt af de mange fordele vi tilbyder.
-
-
- Tips ved booking
Tips ved booking
-
Start med at finde information
Læs anmeldelserne af de ferieboliger du synes om, for at se hvad tidligere feriegæster har at sige om dem.
-
Sikker booking
Forlang en lejekontrakt. En skriftlig lejekontrakt beskytter både lejer og udlejer. Hver udlejer har typisk sine egne regler vedrørende betaling og afbestilling samt husregler.
-
Sikre betalingsformer
Brug anbefalede betalingsformer som kreditkort, check, PayPal eller bankoverførsel. Ring altid til udlejer inden betaling.
- Betal aldrig kontant forud, send kontanter med posten eller anvend pengeoverførselsservice som Western Union eller MoneyCorp. Disse betalingsmetoder er desværre meget udsat for svindel og bliver ikke dækket af HomeAways basislejegaranti.
-
- Gode råd ved leje
Gode råd ved leje
-
Følg vores tips ved reservation
- læs anmeldelser
- ring til udlejer for at stille spørgsmål og bekræfte betaling
- forlang en lejekontrakt
- vælg en sikker betalingsform
-
Sådan håndterer du et problem med udlejer
I første omgang bør du tage problemet op direkte med udlejer for at løse det i mindelighed. Hvis problemet er af mere alvorlig karakter eller ikke er blevet løst efter samtale med udlejeren, bedes du kontakte kundesupport. Vi tager alle klager meget alvorligt og gør alt for at hjælpe med at finde en løsning. Husk dog, at HomeAway ikke er et udlejningsagentur for de ferieboliger der er opført på vores website og det i sidste ende er udlejerens ansvar at beskrivelsen af den pågældende feriebolig er korrekt og at håndtere problemer.
Se vores vilkår & betingelser for feriegæster her. -
Sådan opdager du at en udlejer har været udsat for online identitetstyveri
Ind i mellem kommunikerer udlejere med feriegæster via deres private e-mailkonto eller andre systemer vi ikke har indflydelse på. Disse eksterne systemer kan være modtagelige for online identitetstyveri, også kaldet "Phishing". Phishing er den mest almindelige form for online identitetstyveri og sker ved at en kriminel opsnapper udlejers e-mailkodeord og derefter har adgang til udlejers e-mailkonto, herunder forespørgsler vedrørende udlejning af feriebolig. Har en "phisher" først kontrol over udlejers e-mailkonto, kan han udgive sig for at være udlejeren og bede feriegæster om at overføre penge til sig selv i stedet for til udlejeren.
Vær på vagt overfor udlejere der beder om betaling af store summer, der ikke er aftalt, eller som tilbyder rabat, hvis du betaler hele udlejningsbeløbet her og nu.
Den bedste måde at beskytte dig imod dette er altid at ringe til udlejer på det telefonnummer der er opført i annoncen for at bekræfte betaling. Såfremt der ikke er opført et telefonnummer, bedes du kontakte os via support-cs@homeaway.dk. -
Sådan opdager du en svindelannonce
Vi har et dedikeret sikkerhedsteam, der konstant overvåger vores website for svindelannoncer.
Men du bedes også selv være opmærksom på følgende:- Tilbud der lyder for godt til at være sandt eller udlejningspriser der er betydelig lavere end tilsvarende ferieboliger i området.
- Ting der virker usædvanlige i forhold til andre annoncer.
- Billeder af ferieboliger der ser for gode ud i forhold til pris og placering.
-
Sådan øger du sikkerhedsindstillingerne i din e-mailkonto
Du kan bruge to-trins bekræftelse til at gøre din e-mailkonto ekstra sikker. Det betyder at hvis der logges på din konto fra en ny eller ukendt kilde, sender din e-mailudbyder dig en sms eller ringer til dig med en unik kode der skal indtastes for at bekræfte din identitet. Dette er med til at forhindre at din e-mailkonto bliver misbrugt.
Nedenfor kan du se hvordan du indstiller to-trins bekræftelse for din Googlekonto. Såfremt du benytter en anden udbyder bedes du tjekke med denne vedrørende nærmere information.
Gmail information
Yahoo information (på Engelsk)
Hvis du vælger ikke at benytte to-trins bekræftelse eller din udbyder ikke tilbyder dette, bør du være meget omhyggelig med at beskytte dit e-mailkodeord og skifte det regelmæssigt. Desuden bør du altid være forsigtig, når du åbner links du har fået tilsendt i e-mails, og kun logge ind på webmail via din udbyders officielle log-in side.
-
- Garanti og forsikring
Garanti og forsikring
-
HomeAways gratis basisgaranti
Vores gratis basisgaranti giver dig op til €800 (ca. DKK 6000) som sikring imod internetsvindel ved leje af en feriebolig via vores internetportal, såfremt du følger vores tips til booking og gode råd ved leje.
Se flere informationer her om vores basisgaranti:
https://www.homeaway.dk/info/about_us/BRG -
Afbestillingsforsikring
Hver udlejer har sin egne regler med hensyn til afbestilling. Oftest refunderes kun en del af lejen, hvis du afbestiller dit ophold mellem 60 og 31 dage før ankomst og typisk refunderes lejebeløbet ikke, hvis opholdet afbestilles indenfor 30 dage før ankomst.
Tjek derfor med dit forsikringsselskab, om du er dækket i tilfælde af afbestilling eller annullering af din ferie i en lejet feriebolig. Ellers er det er en god idé at tegne en afbestillingsforsikring.
-
- Tips ved booking
-
- Tips ved udlejning
Tips ved udlejning
-
Betalingsformer
En reservation er bekræftet, når du har modtaget betalingen. Du kan vælge at modtage betaling via bankoverførsel, PayPal eller kreditkort. De to sidstnævnte betalingsformer foretrækkes af mange internationale feriegæster.
-
Lejekontrakt
En lejekontrakt er mere end en juridisk definition af forholdet mellem dig og dine feriegæster, den kan hjælpe dig med at kommunikere nøjagtig hvordan du ønsker at feriegæster omgås din feriebolig og hvilke forventninger du har til dine feriegæster. Vi kan derfor kun anbefale, at du benytter en lejekontrakt i forbindelse med hver eneste udlejning. Du kan finde eksempel-lejekontrakter i forskellige sprog ved udlejerguidene i din udlejerkonto.
Du bør have følgende med i din lejekontrakt:
- Dit navn og din adresse samt adressen på din feriebolig
- Dine feriegæsters navn og adresse
- Ankomst- og afrejsedato
- Lejepris og betalingsform, depositumbetingelser
- Tidsplan for betaling
- Regler for afbestilling og refundering
- Husregler og regler vedrørende betaling af rengøring, kæledyr, rygning
-
- Råd om sikkerhed
Råd om sikkerhed
-
Sådan undgår du online identitetstyveri
Identitetstyveri og phishing foregår ved at en bedrager opretter en forfalsket webside eller sender en svindel e-mail, der ser ud som om den er sendt af HomeAway eller din e-mailudbyder, som narrer dig til at udlevere dit brugernavn eller kodeord, således at de kan få adgang til din konto. Hvis du modtager en mistænkelig e-mail enten fra HomeAway eller fra din e-mailudbyder eller bliver ledt til et link, hvor du skal bekræfte dine login informationer, skal du ikke klikke på linket eller svare på e-mailen.
- Du kan ofte kende en svindel e-mail på følgende:
- Indeholder ikke det sædvanlige logo eller firmamærke
- Indeholder stave- eller slåfejl
- Beder dig om at bekræfte personlige informationer ved f.eks. at angive at der har været en systemfejl og du derfor skal genbekræfte information
- E-mailafsenderadressen kan se mærkelig ud ved at den f.eks. indeholder tal
Hvis du modtager en e-mail eller et budskab, hvor du bliver bedt om at genindtaste dit brugernavn og kodeord, det være sig for din HomeAway-konto, e-mailkonto, onlinebankkonto eller andre konti, bør du lukke e-mailen eller budskabet og logge dig ind via den pågældende officielle webside.
Log dig UDELUKKENDE på din HomeAway-konto via "Login for udlejere" på vores officielle webside. Du finder linket til denne side på HomeAway.dk.
Hvis du er blot den mindste smule i tvivl om en e-mail du har modtaget fra HomeAway, beder vi dig kontakte os omgående her. -
Sådan gør du hvis nogen udgiver sig for at være dig
Hvis en feriegæst har været i kontakt med en anden person vedrørende din feriebolig eller endda har betalt dem, er det sandsynligt at din e-mailkonto eller HomeAway-konto er blevet kompromitteret. I det tilfælde bør du kontakte os omgående. Vi kan hjælpe dig med at sikre din konto og fremtidige feriegæster.
-
Hvad hvis du modtager svindel- eller spam-e-mails
HomeAway har investeret kraftigt i teknologi til afsløring og forhindring af spam og svindelforespørgsler. Alligevel kan det ske at nye spam-mails slipper igennem vores filtre. Skulle du modtage en svindel- eller spam-e-mail, bedes du kontakte os, så vi kan oprette nye regler til at identificere dem.
-
Sådan benytter du to-trins bekræftelse for din personlige e-mailkonto
Vi har implementeret mange sikkerhedsforanstaltninger for at gøre din HomeAway konto så sikker som muligt, men vi har ingen indflydelse på din e-mailudbyders sikkerhedsprocedurer. To-trins bekræftelse sikrer din e-mailkonto yderligere. Når du logger ind fra en ny eller ukendt kilde, sender din e-mailudbyder dig en sms eller ringer til dig med en unik kode der skal indtastes for at bekræfte din identitet. Nedenfor finder du et link til hvordan du indstiller to-trins bekræftelse for din Google- og Yahookonto. Såfremt du benytter en anden udbyder, bedes du tjekke med denne vedrørende nærmere information.
Gmail information
Yahoo information (på Engelsk)
Hvis du vælger ikke at benytte to-trins bekræftelse eller din udbyder ikke tilbyder dette, bør du være ekstra omhyggelig med at beskytte dit e-mailkodeord og skifte det regelmæssigt. Desuden bør du altid være forsigtig når du åbner links du har fået tilsendt i e-mails og kun logge ind på webmail via din udbyders officielle login side. -
Sådan sikrer du din e-mailkonto
Du kan sikre din personlige e-mailkonto ved at bruge kodeord der indeholder en kombination af bogstaver og tal, og ved at skifte kodeord med få måneders mellemrum. Brug ALDRIG samme kodeord til flere forskellige konti.
-
- Tips & gode råd
Yderligere tips og gode råd
-
Indhent anmeldelser
Feriegæster læser anmeldelser - Anmeldelser spiller en vigtig rolle for feriegæster når de vælger en feriebolig, så bed alle feriegæster, der har benyttet din feriebolig, om at skrive en anmeldelse af den.
- - Anmeldelser er med til at skabe tillid: En ferie kan værre en større udgift for en familie. Potentielle feriegæster ønsker at læse anmeldelser fra tidligere feriegæster for at få sikkerhed for, at ferieboligen er som beskrevet. Anmeldelser fra tidligere feriegæster er med til at skabe tillid til dig og din feriebolig. Vi råder dig ligeledes til at svare på mindre positive anmeldelser, så fremtidige feriegæster ser denne anmeldelse med dine øjne.
- Enhver feriebolig er unik: Anmeldelser er specielt vigtige for ferieboliger fordi feriegæster ikke sammenligner to eller tre "standard hoteller", de sammenligner unikke ferieboliger der ejes af individuelle udlejere.
- Læs vores retningslinjer for ferieboliganmeldelser her.
-
Kundeservice
Såfremt du har spørgsmål er du velkommen til at kontakte vores kundeservice (der er på engelsk) pr. e-mail support-cs@homeaway.dk.
Vi har åbent mandag til fredag fra 10.00 til 18.30..
-
- Nyhed! – To-trins bekræftelse
To-trins bekræftelse
-
Den nye sikkerhedsfunktion, der beskytter din udlejerkonto
To-trins bekræftelse er en standard sikkerhedsfunktion, der beskytter din konto med noget du ved (dit HomeAway password), og noget du har (din telefon).
Hvorfor kræver HomeAway dette ekstra trin når du logger ind på din konto?
Vidste du, at de fleste bruger det samme password igen og igen? Tit bruger de også personlige oplysninger, så passwordet er nemt at huske, men disse oplysninger er desværre også tit nemme at finde eller gætte.
Men selv hvis du har et stærkt password, er der altid en risiko for at det bliver opsnappet, f.eks. hvis du kommer til at klikke på et link i en phishing e-mail eller downloader software fra internettet.
Hvis en kriminel stjæler dine login oplysninger, kan han lukke dig ude fra din konto og stjæle din identitet for at modtage gæsters betaling. To-trins bekræftelse gør din udlejerkonto ekstra sikker, for selv hvis en kriminel har dit password, vil han ikke kunne logge sig ind på din konto. -
Sådan fungerer to-trins bekræftelse
Første bekræftelse
1. Når du første gang logger ind på din HomeAway udlejerkonto, efter vi har aktiveret to-trins bekræftelsen for din konto, bedes du bekræfte dit telefonnummer eller indtaste det telefonnummer, du ønsker at bruge.
2. Derefter sender vi dig en 6-cifret verificeringskode pr. SMS eller pr. automatiseret opkald.
3. Så snart du indtaster koden i feltet, kan du logge dig ind i din udlejerkonto. -
Senere bekræftelser
1. Hver gang du senere logger ind fra en ukendt enhed, f.eks. en ny bærbar PC eller tablet, sender vi dig en ny verificeringskode.
2. Indtast koden for at logge dig ind.
3. Hvis du sætter kryds i "Husk" boksen, bliver du ikke bedt om en verificeringskode, når du logger ind via den pågældende PC eller tablet – undtagen, hvis du ikke har logget dig ind i over 12 måneder.
VIGTIGT: Sæt ikke kryds her, hvis du deler denne computer med andre, eller computeren er offentligt tilgængelig. -
Tilføj eller opdater telefonnumre
Du kan tilføje, rette eller fjerne telefonnumre i din udlejerkonto under "Personlige oplysninger" .
-
- Sikker online-kommunikation
Sikker online-kommunikation
Sådan identificerer du phishing websider og e-mails
-
Det er vigtigt for os at kunne tilbyde dig sikker og succesrig udlejning via vores websider. Derfor er vi på forkant med udviklingen og holder os løbende orienteret om de nyeste bedragerimetoder på internettet. Vi udarbejder løsninger for at beskytte dine private oplysninger i din e-mailkonto eller i din udlejerkonto mod denne form for internetkriminalitet. En af de hyppigste former for internetkriminalitet er det såkaldte phishing eller online-identitetstyveri.
-
Hvad er "phishing"?
Phishing (fra engelsk "fishing" – fiske) er den mest almindelige form for online identitetstyveri og sker ved at en bedrager tilsvindler sig dine personlige data, f.eks. dit e-mail password, for at få tilgang til din e-mailkonto. Det sker i reglen via forfalskede e-mails med links til forfalskede log ind sider, der ligner din e-mail- eller webudbyders normale log ind side – ofte i forbløffende grad.
Har en "phisher" først tilgang til din e-mailkonto, kan han udgive sig for at være dig og på den måde få feriegæster til at overføre penge til sin egen konto. Dine feriegæster bliver bedraget for deres penge, du går glip af forespørgsler og bookinger og, hvad der ofte er værre, du mister troværdighed som udlejer. -
Anonymiseret mail-adresse – vores løsning på phishing-problemet
Vi giver dig mulighed for at kommunikere med dine feriegæster under brug af en anonymiseret afsenderadresse, fra din udlejerkonto eller din e-mailkonto. Det giver dig størst mulig beskyttelse mod phishing-angreb.
Hver forespørgsel indeholder en orange "svar"-knap som du kan bruge til besvare forespørgslen direkte fra din udlejerkonto. Eller du kommunikerer, som hidtil, via din personlige e-mailkonto, idet du svarer direkte på indgåede forespørgsler. I begge tilfælde går alle forespørgsler og svar gennem vores interne system og bliver forsynet med afsenderadressen sender@messages.homeaway.com. Du kan se dine feriegæsters e-mailadresse i din udlejerkonto.
Vigtigt: For at sikre at du også fremover modtager dine bookingforespørgsler i din indboks, bedes du tilføje e-mailadressen sender@messages.homeaway.com til listen over sikre afsendere.
Du kan dog stadig maile frem og tilbage med dine gæster fra din personlige e-mail-konto eller fra din udlejerkonto. Din e-mailadresse er fjernet fra disse meddelelser til at beskytte dig mod Phishere, der sender forespørgsler bare for at få et svar fra dig, på hvilket tidspunkt de "stjæle" e-mail-adresse og starter at kommunikere med turister i et forsøg på at få dem til at sende betalinger. Desuden vil e-mail-adresserne i samtalen blive fjernet og erstattes med ------------- @. ---. ---
For at se den ferierendes besked, skal du bare besøge "Forespørgsler" fanen i din udlejerkonto. Her vil du også kunne se samtalehistorien mellem dig og de enkelte interesserede. -
Dine spørgsmål – vores svar
Er det mere sikkert udelukkende at kommunikere via udlejerkontoen?
Ja, generelt er det mere sikkert, da du først skal logge dig ind på kontoen. Det kræver, at du lader alle forespørgsler og svar i din e-mailkonto køre med anonymiseret afsenderadresse via vores interne system.
Læser HomeAway min e-mails?
Nej. Vores sikkerhedssystem gennemsøger blot dine e-mails – i stil med spamfilterprogrammer – efter mistænkelige mønstre, virus eller svindelsoftware, for at undgå at du modtager phishing- eller spamforespørgsler. Indholdet ser vi ikke på.
Hvorfor modtager jeg nogle forespørgsler som anonymiseret e-mail og andre ikke?
Vi arbejder i øjeblikket på at indføre anonymiserede e-mails på alle vores websider. Enkelte HomeAway-sider råder endnu ikke over denne funktion. Derfor er nogle e-mailadresser stadig synlige i afsenderadressen.Brug udelukkende anonymiseret kommunikation via vores interne sikkerhedssystem. Ellers risikerer du at blive udsat for internetsvindel og phishing-angreb. -
Sådan beskytter du dig og dine data yderligere uden for vores sikkerhedssystem
Vi har indført talrige sikkerhedsfunktioner for at beskytte din HomeAway-konto. Men vi har ingen indflydelse på din e-mailudbyders sikkerhedsindstillinger.
Beskyt din e-mailkonto med sikre passwords
Du kan i høj grad beskytte din e-mailkonto ved at benytte kodeord der består af bogstav- og talkombinationer. Skift kodeord regelmæssigt, helst månedligt.
Beskyt din e-mailkonto med to-trins-bekræftelse
Vi anbefaler brugen af to-trins bekræftelse, der sikrer din e-mailkonto yderligere. Hver gang du logger ind fra en ny eller ukendt kilde, sender din e-mailudbyder dig en sms eller ringer til dig med en unik kode der skal indtastes for at bekræfte din identitet. Der kan altså ikke udelukkende logges ind med dit password. Hvis din e-mailudbyder ikke tilbyder denne funktion, anbefaler vi at skifte til en anden udbyder (f.eks. Gmail eller Yahoo).
Identificer svindel-forespørgsler og –sider (phishing websider)
Svindel bookingforespørgsler indeholder:- Knapper eller links med mistænkelige anmodninger som "Vis denne meddelelse" eller "Vis billeder & indhold". Klik under ingen omstændigheder på disse. De fører til en forfalsket log ind side – som regel en forfalskning af din e-mailudbyders side eller i sjældne tilfælde til en forfalsket HomeAway log ind side.
- Opfordringer til at bekræfte personlige oplysninger om log ind eller sikkerhedsspørgsmål.
- Opfordringer til at opdatere din konto.
- Anmodninger om at meddele kreditkortoplysninger eller bankdata eller sågar til at sende kopier af for- og bagsiden af dit kreditkort eller Dankort pr. e-mail eller fax.
Følgende kan være tegn på at en log ind side er forfalsket:- I reglen mangler forkortelsen "https" i webadressen. "Https" signaliserer at det drejer sig om en sikker forbindelse. I nogle tilfælde forfalskes dette imidlertid også.
- Webadressen ligner den ægte, men indeholder usædvanlige tilføjelser (f.eks. lange talrækker).
- Hold øje med hængelåssymbolet i adresselinjen i din internetbrowser. Når du klikker på dette symbol, åbnes et vindue med information om den der udgiver den pågældende internetside. Navnet der står opført, skal være identisk med det i adresselinjen.
-
- Tips ved udlejning